Eerste fietservaring

Amsterdam – mei 1958, zondagmorgen word ik blij en enigszins verbaasd wakker. Vannacht gedroomd dat ik op een fiets stapte en zonder ooit geoefend te hebben zomaar wegreed. s’Morgens mijn moeder gevraagd om 15 cent en naar het Magalhaensplein gerend om een fietsje voor een uur te huren. En wat blijkt, dromen zijn geen bedrog want inderdaad reed ik er zo op weg. Met een heerlijk blij en voldaan  gevoel naar huis en meteen verslag gedaan van mijn eerste fietservaringen.

Toen ik 12 jaar was kreeg ik mijn eerste echte fiets, een Empo met handremmen. Ik was er erg zuinig op en wanneer het mogelijk was reden we, de fiets en ik, door heel Amsterdam. Het centrum was favoriet. Bij elke stoplicht naast de auto’s proberen bij groen als eerste de overkant van het kruispunt te halen . Dat lukte zeker 8 van de 10 keer. Het manoeuvreren door het toen al drukke stads-verkeer was voor mij een sport op zich.

Gerrie Knetemann

Ongeveer in dezelfde periode ontdekte ik de gitaar en even later de contrabas. Mijn eerste bandje ontstond in 1965. Twee keer in de week stond ik op de tram te wachten om naar de repetitie te gaan. Regelmatig zag ik dan een wielrennertje voorbij komen en zag hoe mooi hij op de fiets zat en daar zichtbaar van genoot. Ook keek ik met bewondering naar zijn ketting die geleid werd door een derailleur. Op die momenten beloofde ik mezelf om ooit zelf te gaan wielrennen.

Het Trapstel

Na ongeveer 15 jaar gespeeld te hebben in allerlei bandjes en daar ook zeer veel plezier uit gehaald te hebben vond ik het tijd om mijn vrije tijd te verdelen tussen muziek maken en fietsen. Natuurlijk fietste ik regelmatig. Ik had daarvoor een RIH – tourfiets aangeschaft, het merk waar  Peter Post op de wielerbaan menig zesdaagse mee won. Maar het was in mijn ogen nog geen echt fietsen. In Hoogezand bij Albert Klamer een Koga Miyata, type Proracer  aangeschaft en ondertussen ontdekt, dat er in Groningen een heuse fietsclub bestond nl. het Trapstel. Ik durfde mezelf niet direct als lid aan te melden; stel je eens voor dat ze me eraf reden. Dus een jaartje fanatiek trainen en via een enkel fietstijdschrift aanvullende informatie ingewonnen.

Ergens in het voorjaar van 1979 schoorvoetend naar het Stadspark om mezelf  daar op een maandagavond voor te stellen en gevraagd of ik een keertje mocht meerijden. Wat een geweldig gevoel gaf het om voor de eerste keer in een peloton te fietsen. Het bleek dat het jaartje alleen fietsen zijn vruchten had  afgeworpen want ik reed meteen mee met de snelste mannen.  Zeer voldaan keerde ik huiswaarts en kon nog uren nagenieten van het fietsen en de humor die toen ook al aanwezig was binnen de club.

Passie                  

Het fietsen bleek soms wel moeilijk te combineren te zijn met muziek maken. Ik speelde vaak in twee bandjes en dat betekende ook twee keer per week repeteren en in het weekend optreden door het hele land. Maar ja, twee passies in je leven, dan moet je soms een offer brengen. In de jaren 80 en 90 regelmatig in Frankrijk en Italie gefietst. Prachtige momenten beleefd in de Toscane b.v. waar de  zand- en grindwegen een enorme aantrekkingskracht op me hadden. Daar is ook de liefde ontstaan voor de mountainbike, mijn tweede fiets.

Wat maakt fietsen nou zo leuk voor mij? Wanneer ik ’s morgens uit het raam kijk en het is b.v. kil en miezerig weer, dan kost het mij ook moeite om me om te kleden en de fiets te pakken. Maar wanneer ik er eenmaal opzit en wegrijd gaat er een knopje om en kan niks me meer deren. Fietsen heeft voor mij ook veel raakvlakken met muziekmaken.  Het gevoel wat ik had na de Noorderrondritten dit jaar die ik gereden heb met Chris, Egbert, Erik en Albert was te vergelijken met die van rock ‘n roll ; een groot gevoel van euforie. 160 km in een prachtig mooi tempo en een ieder aan elkaar gewaagd. Dat zijn de momenten waarvoor ik train en elke dag weer opnieuw geniet van de fiets.

Gepubliceerd op: 12 oktober 2018 om 16:33 uur.
1 Bericht

1 reactie



Bericht plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.