bg

Gastenboek

Vorige onderwerp Volgende onderwerp
Weergave van 15 reactie threads

De 'Wegkapitein'

  • Auteur
    Berichten
    • #18961
      Herman van Mal
      Deelnemer

      TC Het Trapstel heeft (wederom) geschiedenis geschreven. Gisteren werd er namelijk, in samenwerking met de NTFU, een cursus gegeven over alle ins en outs van de ‘Wegkapitein’.
      Gezellig was het zeker! En in sommige opzichten nog nuttig ook. Want ik wist niet dat je met je linkerhand een bidon moest grijpen, zodat je rechterhand altijd bij de achterrem is!

      De theoretische kant werd ’s ochtends besproken, waarbij het ook heel leuk was om te horen hoe fanatiek we onze status als ‘asociale weggebruikers’ proberen weg te poetsen en met name te verdedigen.
      Na een heerlijke lunch, die werd verzorgd door de vrouw (Jannie) en kleindochter van Chris, werden onze fietsen geïnspecteerd door de cursusleider en konden we op pad. De eerste wegkapitein (Gerda) werd aangewezen, die op haar beurt nog een assistent moest aanwijzen (Almar), en daarna werd het een gezellige, anarchistische boel. Een hevige hagelbui, georganiseerd door de NTFU als onderdeel van de volharding, en een paar regenbuitjes konden ons niet deren.
      Volgens mij heeft iedereen aan het einde van deze dag heel goed begrepen dat wij als club trots kunnen zijn op hoe wij al jarenlang in groepen fietsen!

      Iedereen bedankt voor deze gezellige clubdag.

    • #18963
      Anoniem
      Inactief

      Mooi gesproken Herman. Heb genoten van tekst en uitleg evenals de praktijkrit met louter kapiteins. Hieruit hebben we mogen vaststellen dat ook schepen met louter kapiteins behouden varen.

    • #18968
      Gerda Jansen
      Deelnemer

      Inderdaad Herman en Almar. Een geslaagde, gezellige en vooral leerzame cursus met een heldere trainer. Prima initiatief van de club!

    • #18972
      Tiemen
      Deelnemer
    • #18978
      Anoniem
      Inactief

      404. That’s an error.

      De opgevraagde URL is op deze server niet gevonden. That’s all we know.

    • #18983
      Jan Campa
      Deelnemer

      Leuk om wat van jullie hierover te horen. Ik hoop dat we hier in de komende tijd meer van gaan merken en dat het ook wat op levert qua veiligheid onderweg. Wel met dit in het achterhoofd dat iedereen voor zichzelf de verantwoordelijkheid houdt natuurlijk.

      In het kader van ‘you get a different genie each time that lantern is rubbed’, maar dat van de bidon pakken met de linker hand is nog maar de vraag. Op 2 eerdere clinics te horen gekregen dat je voorrem toch echt het belangrijkste is. Dus signalen geven en andere dingen met je rechter hand, voor zover het kan. Als je remt komt er namelijk meer gewicht op het voorwiel, dus effectief meer remkracht. Dat klinkt voor mij meer plausibel en wordt voor meer dingen geadviseerd. Ben wel benieuwd waarom het daar was dat je het met de achterrem cq. rechter hand moet doen. Blokkeren moet je nooit doen, mocht iemand daar over beginnen. Dan lig je inderdaad over je stuur of andere gekke dingen. Dat geldt ook voor het achterwiel.

    • #18985
      Wim
      Gast

      Inderdaad heb je de meeste remkracht met de voorrem.
      Toch rem ik met slechts één hand beschikbaar bij voorkeur met de achterrem. Afgezien van het risico van blokkeren, heb ik toch het gevoel dat het eenhandig remmen met de voorrem eerder een kans op disbalans geeft dan het gebruik van de achterrem.

    • #18987
      Wim
      Gast

      Voor de duidelijkheid: ik bedoel met éénhandig uiteraard met één hand aan het stuur. Met beide handen aan het stuur kan je in de meeste gevallen het beste de voorrem gebruiken.

    • #18988
      Tiemen
      Gast

      Hoi Wim,

      Dat is inderdaad de uitleg. Met een hand aan het stuur is het onverstandig de voorrem te gebruiken ivm onbalans. En het klopt Jan dat de voorrem de “hoofdrem” is, ik geloof zelfs dat 70% van de remkracht daar vandaan komt. Maar dit was inderdaad voor velen een eye-opener.

    • #19010
      José
      Gast

      Het gevaar van remmen met alleen de voorrem is niet het blokkeren, het zal niet gauw gebeuren dat je over de kop slaat terwijl je op je zadel zit.
      Hetgevaar van remmen met alleen de voorrem, ( probeer het aub met je benen los uit je klikpedalen) is dat je door het remmen met 1 hand in dit geval
      de krachtiger voorrem je van je zadel naar voren schuift en dus van je zadel afkomt.
      Weet niet hoe dit is uitgelegd maar dat is wat er gebeurd als je met alleen je voorrem pakt!! Ik zeg hier voorrem omdat bij Gazelle gebeurd/e het heel vaak dat Gazelle
      de remmen net andersom heeft/had.

    • #19016
      Anoniem
      Inactief

      Misschien een rare redenatie,maar als je drinkbus rechts gebruikt,kantel je je hooft ook iets naar rechts waardoor er dus meer druk op de linkerkant komt te staan en als je dan je voorrem moet gebruiken hang je dus al links dus ga je niet zozeer over de kop maar slaat je voorwiel onder je weg,of zie ik dat helemaal verkeerd?

    • #19017
      Anoniem
      Inactief

      En het bericht ging niet over remmen,maar over het remmen tijden het drinken toch?

    • #19019
      Mathieu
      Deelnemer

      Moet op de fiets nu ook na gaan denken of ik links of rechts mijn bidon moet pakken? Volgens is het belangrijker om het juiste moment te kiezen.

    • #19158
      Jose
      Deelnemer

      Zag ik nou gisteren Wilco Kelderman in volle finale zijn bidon met rechts pakken…. Foei Wilco

    • #19159
      Jan Willem
      Gast

      In volle finale moet je sowieso niet remmen 🙂

      • #19171
        Tiemen
        Gast

        Remmen is voor mietjes 😉

        • #19174
          Anoniem
          Inactief

          En drinken is voor de 100ste kilometer ook onzin.

    • #19173
      Anoniem
      Inactief

      Wij remmen ook weleens Tiemen.

Weergave van 15 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar overzicht