Gastenboek
discussie compact groep
-
AuteurBerichten
-
-
12/10/2015 om 21:12 #15131
Luuk
DeelnemerHallo allen omdat het lijkt dat we allen toch zo graag mogen discussiëren heb ik het volgende?
Ik heb nu een compactgroep met 50/34 en achter zeg maar een polderverzetje. Nu heb ik net een 38 binnenblad er opgezet want de 34 voor heb je niks aan op het vlakke . Maar op dit moment slijt wat twijfel toe en zou willen weten heb ik er goed gedaan of moet ik gewoon een dubbel monteren van 53\39 .Help wat hebben jullie. -
12/10/2015 om 21:28 #15137
Wim
DeelnemerLuuk, jij rijdt toch niet zo vaak snelheden van 50 km of meer of een volle sprint van dik in de 60 km; wat moet je dan met een 53?
-
12/10/2015 om 21:34 #15139
Luuk
DeelnemerDaar heb je een punt wim dan heb ik de juiste keuze gemaakt.
-
12/10/2015 om 22:36 #15142
Luuk
DeelnemerLas ook een stuk dat sommigen al rijden met een 46 als grote voorblad in de winter zodat ze goed souplesse houden .Zijn er al Trapstellers die rijden met deze combi
-
13/10/2015 om 17:06 #15170
Anoniem
InactiefEn duur hoeft het ook niet te zijn:
46/36 Shimano crank < 100 euro
-
-
13/10/2015 om 15:37 #15163
Anoniem
InactiefIk overweeg ook een 38T of 39T binnenblad ipv de 34. Hoe bevalt het jou Luuk?
-
13/10/2015 om 22:45 #15197
Tiemen
GastSander, ik rijd nu een dik jaar met een 38 binnenblad (voor de bergen monteer ik een 34) en het bevalt uitstekend. Met verschillende cassettes achter kun je ook gewoon naar Tecklenburg zonder het binnenblad weer te moeten wisselen. 36 schijnt de gulden middenweg te zijn maar dan moet je achter wel tot 30 kunnen anders wordt het klimmen in de bergen wel zwaar. Dus 38 of 39 binnen is heerlijk in het vlakke land, maar een 42 is ook goed. Geen idee of je met shimano een 42 binnen kunt steken.
Succes!
-
-
13/10/2015 om 16:15 #15164
Luuk
DeelnemerGa het morgen echt proberen en dan hoort u van mij.
-
13/10/2015 om 16:25 #15165
Joke
Gast42 T is erg prettig, heb ik de algelopen twee jaren mee gereden. Keuzes keuzes , …
-
13/10/2015 om 17:03 #15169
Anoniem
InactiefJe bedoelt neem ik aan als binnenblad en niet als buitenblad Joke? Of bedoel je een 42T buitenblad op een MTB met een triple verzet (22/32/42, yay…)?
-
-
13/10/2015 om 17:01 #15167
Anoniem
Inactief50/11 is ongeveer gelijk aan 53/12 wordt vaak gezegd. Als je niet met redelijk hoge RPM 50/11 rond kunt trappen onder goede omstandigheden (lees: met goede wind mee flink 50+ rijden), heeft 53 geen zin, want 53/11 wordt hem dan helemaal niet. Met binnenblad 38/39 of zelfs 42 icm. een 50 heb je geen extreme sprong tussen binnenblad en buitenblad en kun je dus vrij ‘vlak’ schakelen, zeker met een relatief vlak verzet achter. Ik zeg doen :).
[edit]En mochten hierdoor mensen gemotiveerd zijn hun Shimano (compatible) 54/55T buitenblad weg te doen om ook voor een 50T te gaan, ik neem graag de 54/55T over 😉
-
13/10/2015 om 17:38 #15172
Joke
GastKlopt Sebastiaan. Ik fietste met de overlap combi : 42 T binnen en 50T buiten
-
13/10/2015 om 23:14 #15200
Jan Campa
DeelnemerDe combinatie 50-39 rijdt helemaal prima in de polder, voor een wat meer beoefende rijder is dat in combinatie met 27/28 achter ook goed te doen in de lichte heuvels van Limburg/Tecklenburg (ja echt, zelfs de Steinstraße kom je omhoog). Ik snap meestal ook niet dat de meeste mensen alles met de 50 (als de 34 er naast bungelt) doen, met erg scheve kettinglijnen tot gevolg.
Dus je hebt er best goed aan gedaan Luuk. Zodra je meer heuvels tegen komt de 34 monteren en je bent meestal klaar. Met een dubbel heb je minder flexibiliteit, want de 39 is je kleinste optie voor. Ik kwam er in Tecklenburg wel mee rond, maar dat was ook wel het maximale (met 28T achter). Ik betwijfel sterk of iedereen dat redt.
PS. Als er mensen zijn die een Campa 52/53 110BCD weg doen, dan ben ik zeker geïnteresseerd 😀
PPS. @ Sebastiaan: 50/11 is wel een stukje beter dan 53/12 met resp 4,55 tov 4,42 of 54.31 km/u tov 52.77 km/u (bij 95 cad en 2096mm).
-
14/10/2015 om 15:12 #15216
Luuk
DeelnemerInderdaad allen een 38 binnenblad een aanrader.Vandaag gefietst en met deze wind kun je heerlijk op souplesse trappen op het binnenblad .
Laat de harde wind maar komen . Ik kan het aan. -
19/10/2015 om 14:58 #15274
José
GastHet lange wachten van het voorjaar op mijn nieuwe fiets was mede omdat de 53/39 niet leverbaar was.
Wat je ziet e ndenk dat dat ook meteen duidt dat compact niet voldoet in het platte noorden is dat alle compact
rijders die ik bij Trapstel zie rijden, allemaal vna begin tot einde op het buitenblad rijden, terwijl ik met mijn 39T
tot boven de 40km/u nog kan volgen. inderdaad als je geen ambitie hebt om te sprinten of boven de 50km/u te
rijden heb je geen 53T nodig, maar het binnenblad zou ik wel aanpassen, allen met de 50T is soms moeilijk te combineren.-
19/10/2015 om 15:33 #15275
Anoniem
InactiefLos van Shimano’s vrij terechte advies qua ‘niet combineren’ van ‘onjuiste vertandingen – wat Erik aan den lijve heeft mogen ondervinden – ben ik erg blij met de vrijheid die hun huidige 11-speed cranks hierin bieden. Zelfde spider om elke tanden-combo op te kunnen gooien. 36T binnen voor het grootste deel qua heuvelwerk en anders lekker de 39T steken (en een 42T zou je bij de DA groep vandaan kunnen halen desnoods, voor binnenblad nog net betaalbaar-ish). Met 50/11 rijdt je sneller dan 53/12 op eenzelfde trapfrequentie en mits je met hoog beentempo kunt fietsen (100rpm) kun je dan dus ook buiten de sprints 57 fietsen (50/11 op 100rpm dus). Puur ter informatie, daar ik natuurlijk verder een blije voorstander van de ‘groter buitenblad, nee NOG GROTER DAN DAT!’ ben ;).
-
-
19/10/2015 om 15:55 #15276
José
GastAls jij met een 50/11 sneller rijdt dan met een 53/12 op dezelfde trapfrequentie ben ik de kerstman.
Waar haal je die statistieken vandaan Sebastiaan?
Als je zegt dat je sneller zou kunnen rijden dan, kan ik inkomen, maar dan rij je een hogere trapfrequentie.-
19/10/2015 om 17:10 #15279
Tiemen
GastHelaas José, dat wordt kerstman spelen.
53/12 = 9.26mtr of 55,54km (100 omw.)
50/11 = 9.53mtr of 57,16 km (100 omw.)
https://sportief.knwu.nl/verzettentabel.htmlHo ho Ho
Ik meen trouwens dat bij de nieuwe 11 speed van shimano er nog maar 3 combinaties mogelijk waren? (53/39, 52/36, 50/34, een mix van 50/39 zou niet kunnen (of moet ik lezen mag niet van shimano maar kan wel))
-
-
19/10/2015 om 20:53 #15285
wim
GastIk lees ook overal dat 50×39 wordt afgeraden, omdat je ketting bij het schakelen tussen de kettingbladen kan vallen. Vaak gaat het wel goed, maar dan oneens toch onverwacht problemen begrijp ik. Wie heeft hier ervaring mee? Overigens rijd ik zelf 50×38 wat volgens Dik wel kan. Na 20.000 km inderdaad nog nooit een probleem gehad.
-
19/10/2015 om 21:01 #15286
wim
GastEn achter 23×11.
-
19/10/2015 om 22:05 #15290
Tiemen
GastHe Wim, Volgens mij rijdt sir Patrick er mee, zelf rijd ik al een tijd 50/38 en 11-25 of 11-28. Volgens Herman van der Meulen moet 50/39 ook zonder problemen kunnen. Heb ook geen shimano 38 maar eentje van een voor mij onbekend merk.
Alles goed Wim?
-
-
-
19/10/2015 om 22:22 #15291
wim
GastEh… 11×23 ipv 23×11 inderdaad.
Ik heb ook geen Shimano 38, maar een TA Specialites Zephyr. Bevalt prima.
Een tandje groter zou overigens best kunnen. Volgende keer maar eens een 39er proberen dan. Alles kits onder de rits Tiemen.-
20/10/2015 om 11:27 #15301
wim
GastWeer fout. Ik heb geen 11×23 achter, maar een 12×23. Niet dat dit nu zo belangrijk is, maar als ik me dan toch in de discussie meng, moet ik natuurlijk wel de waarheid spreken 😉
-
-
20/10/2015 om 09:48 #15295
Marco Weijers
DeelnemerIk ben er zelf ook net mee bezig voor deze winter op de cannondale
Het verhaal is inderdaad dat Shimano (dat zal dan voor hun bladen zijn) 50/39 niet ondersteund. Op het forum van Fiets lees je dan verhalen van een ketting die ineens er tussen valt en dat je dan de bladbouten eruit of krom trapt. Dan is je crankset dus naar de ballebiesjes en zegt Shimano ‘eigen schuld’. Gezien de reacties aldaar komt het niet vaak voor.Ook moet je bij bepaalde types cranksets schijnbaar opletten dat je het kleine blad er niet verkeerd om op zet omdat de ketting er dan inderdaad tussen kan vallen.
Ik heb zelf op de Specialized 53/39 met een 12/23 Cassette (voor de bergen bouw ik de hele boel om) en op de Cannondale dus 50/34 en 11/28. Die 11/28 krijg je vaak standaard op je fiets maar is voor Noordpolderzijl e.o. eigenlijk een hele rare standaard. Bij normaal weer zul je meestal rijden op de 50 met achter de kransjes 14 t/m 19 (afhankelijk met welke fietsers je rijdt 🙂 . Als je een 11/28 hebt heb je dan de keuze tussen 14/15/17/19 terwijl bij een 12/23 Cassette je de keuze hebt uit 14/15/16/17/18/19. En het gemis van de 16 en de 18 kan in Nederland vaak net het verschil zijn tussen lekker in je ritme trappen of net te zwaar / net te licht.
Zet je daar dan nog een 39 bij (of 38) dan kun je in stevige wind ook heerlijk uit de voeten met die 12/23 Cassette. Voor de trip naar Tecklenburg moet je dan je 11/28 Cassette er weer even opzetten (voor het goede met een andere ketting) en voor de souplesse rijders evt. het 34 blad er ook weer even opzetten.
Dus een 38 of 39 blad kopen is sowieso voor eenieder aan te raden. Of je de cassette ook wilt wisselen hangt ervan af hoe handig je bent en of je het geld er voor over hebt.
De 11 hebben we bij het trapstel niet nodig, doe je het om gewicht te besparen laat dan het gebak maar staan. Doe je het voor de Sprint dan trap je maar een wat hogere frequentie ….dan win je ze allemaal.
-
20/10/2015 om 11:00 #15298
José
GastTiemen de tabellen heb ik ook gezien, praktijk wijst echter anders uit.
In theorie geeft zelfs een 23c of een 25c band verschil in snelheid met dezelfde omwenteling.
de formule die hier gebruikt wordt is voorblad gedeeld door tandwiel, wordt geen rekening gehouden met
de rest van de factoren, zelfs bij de hanze techniek is deze theorie door de meneer die daar prachtige tandems maakt
in twijfel getrokken.-
20/10/2015 om 11:44 #15303
Marco Weijers
DeelnemerMaar als ik op dezelfde fiets met dezelfde factoren zit, dan kom ik bij een gelijk aantal omwentellingen toch met een 53×12 alsnog iets minder ver als met een 50×11 ?
-
20/10/2015 om 12:44 #15308
Tiemen
GastIk ben heel benieuwd naar de factoren die vaste gegevens zoals omtrek en vertanding beïnvloeden. Voor mijn gevoel heeft Marco inderdaad een punt.
Waar jij, José, op doelt is denk ik dat het fysiologisch makkelijker is om 53/12 dan 50/11 (of andersom) te trappen.De banddikte heeft invloed op de aerodynamica en op de rolweerstand en heeft dus invloed op de snelheid.
Maar houden we het puur theoretisch dan is 50/11 sneller dan 53/12 bij dezelfde aantal omwentellingen en daar is helaas niets tegenin te brengen.
-
-
20/10/2015 om 11:05 #15299
José
GastAls ik mijn fiets volgens de tabellen afstel die ik op internet vind afstel, staat mijn zadel 2,35cm hoger, dan de bikefit afstelling
die ik in Utrecht heb laten doen……… -
20/10/2015 om 11:46 #15304
Jan Willem
GastMet 39/52 voor en achter 25-12 kan je alles fietsen. Van in volle sprint Chris bijhouden tot en met heuvels tecklenburg / Limburg . En als het niet soepel draait moet je ervoor zorgen dat de je sneller trapt ?
-
20/10/2015 om 12:25 #15306
Anoniem
InactiefVoor mensen met gevoelige knieën is 39×25 als lichtste toch echt een afrader in Tecklenburg ;).
-
-
20/10/2015 om 16:23 #15314
Jan Willem
Gastzoals ik al zei: zorg er dan voor dat je sneller rond trapt 😉
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.