bg

Gastenboek

Vorige onderwerp Volgende onderwerp
Weergave van 14 reactie threads

Ketting-spul

  • Auteur
    Berichten
    • #13365
      Anoniem
      Inactief

      Wat is het ideale ketting schoonmaak spul? Ik gebruik zelf Cyclon maar krijg hem zelden zo schoon als Sir Patrick.

      Waarschijnlijk gebruikt iedereen wat anders en zweert hij/zij daarbij maar ik ben gewoon benieuwd…

    • #13366
      Berend
      Gast

      Lampolie!

    • #13367
      Anoniem
      Inactief

      WD40. Kost weinig, smeert beroerd maar ontvet als de beste. Dasty werkt ook goed maar dat moet je met heel veel water naspoelen en sinds vandaag weet ik dat dat lastig is bij jou thuis. (Een kennis van me in dezelfde situatie als jou nam zijn ATB gewoon mee onder de douche, is ook een idee.)

    • #13368
      Anoniem
      Inactief

      Lampolie

    • #13369
      Erik
      Gast

      Makkelijk schoonmaken begint bij niet viesmaken > Squirt Drylube
      Maar wat is trouwens het probleem van een vieze ketting?

    • #13370
      Anoniem
      Inactief

      Slijtage enzo, ons bin zunig 🙂

    • #13371
      mathieu
      Gast

      Ben je niet bij de sleutelavond bij Dik geweest dan?
      Gewoon na elke rit even een oude handdoek over de ketting halen en regelmatig bij oliën. Als je zin hebt om de boel te vertroetelen een keer goed ontvetten en opnieuw olie er op.

    • #13376
      Jan Willem
      Deelnemer

      Diesel, gewoon uit de pomp. Beste wat er is!

    • #13377
      Frits
      Deelnemer

      Als je het nu eens gewoon aan Sir Patrick vraagt?

    • #13378
      Marten heikamp
      Gast

      Squirt trekt veel vuil aan, speciale olie van Morgan Blue is beter. Niet ontvetten met lampolie, is van zichzelf vet en trekt dus vuil aan. Diesel of ontvetter is beter. Uiteraard zeer regelmatig even poetsen! Succes.

      • #13386
        Tiemen
        Gast

        Squirt trekt juist helemaal geen vuil aan, dat is nu het mooie aan squirt.
        Gebruik het met veel tevredenheid.

        • #13387
          Anoniem
          Inactief

          Als je googled op squirt krijg je ook interessante websites trouwens.

          • #13433
            Tiemen
            Gast

            Je kon voorheen op bij de fabrikant ook stickers kopen met de leus “i love squirt”, helaas niet meer verkrijgbaar. 😉

    • #13381
      Anoniem
      Inactief

      Diesel lost de olie op die je er na het ontvetten op doet, dat moet je er dus eerst weer af halen met wat anders. Dubbel werk, maar het ontvet erg goed inderdaad.

    • #13388
      Michiel Huisman
      Deelnemer

      Je ziet het, Christiaan: zoveel renners, zoveel oplossingen/meningen!

      Ik gebruik zelf meestal gewoon een oude doek voor het schoonmaakwerk. Als de boel erg vies is inspuiten met Dasty (van de Wibra, wordt ook veel gebruikt door motorrijders) en naspoelen met water. Diesel ontvet inderdaad ook goed, maar stinkt en is milieuonvriendelijk.

      Na het schoonmaken gebruik ik dunne olie (Dik heeft handige spuitbussen met raceolie, maar ouderwetse rijwielolie uit zo’n tuitflesje gaat ook heel goed). Ik neem mezelf altijd voor om het eens per maand extra goed te doen (de Dasty-methode) en gebruik dan ook nog wat wapenolie (een blik dat ik op een oldtimerbeurs heb gekocht voor een paar euro).

    • #13390
      Peter hoogwater
      Gast

      Haal bij wibra een fles ontvetter in een emmer met een liter water wat ontvettervloeistof toevoegen
      Met een borstel de ketting in de emmer goed borstelen evenals de tandwielen .
      Daarna in een nieuw sopje met derft de boel wassen.
      Daarna afspoelen met water.
      Alles goed drogen en daarna squirt-dry lube(bij Belga of Zoran) per schakel aanbrengen.
      Dit alles volgens Patrick ,zelf gebruik ik wd 40.

    • #13428
      Fred Lahuis
      Deelnemer

      Schoonmaken/ontvetten kan met van alles, goed doen en daarna Squirt.

      Onderhoud, gewoon af en toe een doekje erover om los vuil eraf te halen (soms met een sopje), om de paar honderd km een beetje squirt (hoeft niet eens zo heel veel). Niet doen als je zo op de fiets stapt want dan loopt het in een uur droog, het spul heeft tijd nodig.

      Ketting blijft redelijk goed schoon, loopt goed en de slijtage is minder dan ik voorheen had met olie. Plus dat ik toen altijd een vieze ketting (en dito kuiten) had.

      Ik haal het bij Jelte aan de korreweg http://krolwielersport.nl

    • #13468
      Anoniem
      Inactief

      Na elke rit met een droge doek langs de ketting.
      Daarna op elke schakel Boeshield T9 opbrengen, zodat de fiets klaar staat voor de volgende rit.
      Soms wat lampolie op de doek aanbrengen.

      Ketting blijft dan redelijk schoon.

      Eens in de 6/8 weken de ketting en de kransjes in een lampoliebadje.

Weergave van 14 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar overzicht