bg

Gastenboek

Vorige onderwerp Volgende onderwerp
Weergave van 14 reactie threads

Verslag Groningen Valthe Groningen.

  • Auteur
    Berichten
    • #13542
      Luuk
      Deelnemer

      Nadat ik gisteren een gedeelte gepijld had dacht ik misschien is het idee om deze tocht omgekeerd te rijden. Zo geschiedde en heb dit ook gedaan Mijn echtgenote zei ga ja meer eerst fietsen dus rond negen uur kwam ik aan in Stadspark en hoorde dat vele Trapstellers zich hadden ingeschreven. Ik dacht mooi die kom ik zeker tegen als ik de route andersom rij. Tegen half tien vertrok richting de Ommelanden en hier werd ik al door een grote fietsers bijna van de weg gereden en voelde met net typische klager over wielrennersgedrag op de weg . Toch bleef het hier niet bij , want ik ben ongeveer tot aan Rolde zeker 4 groepen tegen gekomen die hinderlijk over de weg reden en met moeite signalen wilden doorgeven dat er een tegenligger aan kwam. Natuurlijk weet ik dat veiligheid in Trapstel een groot goed is maar we doen het echt goed binnen onze club .Zeker als ik zie wat ik vandaag ben tegen ben gekomen . Ik heb prima gefietst vandaag maar ben echt geschrokken van ongedisciplineerd gedrag van wielrenners. We moeten maar niet teveel zeuren over veiligheid want wat ik vandaag gezien geef ik een groot compliment aan alle Trapstellers wat betreft veiligheid en gedrag op de weg. Ik kan ieder aan raden om een toertocht eens andersom te rijden dan word je echt apetrots op je eigen clubje .
      In Rolde heb ik nog een kopje koffie gedronken met Herwig, Kees en Matthieu en daarna met een windje tegen, soms van zij en het laatste stuk in de rug naar Stad.
      Het was een mooie dag

      Groeten Luuk

    • #13546
      Alie
      Gast

      Wat grappig Luuk, ik dacht al.. waar blijft hij. Daar dus. En wij hebben weinig wielrenners gezien op de terugweg, en heen… tja, liep eigenlijk gedisci[plineerd. Dus klopt van ons gedrag. Wij doen het best aardig. Idd een mooie dag met giga veel wind.

    • #13551
      Michiel Huisman
      Deelnemer

      Hoi Luuk,
      ik herken dat wel: wij reden een flinke tijd achter een club uit Stadskanaal. Er werd niet gewaarschuwd en bijna niet intern gecommuniceerd. Toen er één afwaaide was hij blij dat wij hem weer terugreden naar zijn groep en was het Ron die hem moest vertellen om midden in de groep te gaan zitten, uit de wind…. De rest had pas net gemerkt dat hij weg was (dwz na een kwartier of zo!).

      Onze lightgroep bestond uit: Alie, Lien, Gerda, Ron en ondergetekende. Prachtig weer, prachtige route en veel wind. Die wind trok in de loop van de middag aan tot stormachtig, we hadden dus wat medelijden met de deelnemers die in Valthe starten. Die moesten er de hele terugweg tegen in..!

    • #13553
      Marco Weijers
      Deelnemer

      Het is voor mij een van de redenen niet meer mee te doen aan massale tochten. Je hebt niet in de grip wie er met je groep mee rijdt en hoe de andere deelnemers zich gedragen die bij je in de buurt fietsen. Ik ben gisteren individueel een rit gaan fietsen. Koos bewust voor Drenthe ivm. de wind. Mijn topografische kennis van Drenthe is nogal beperkt, ik heb nu nog altijd geen idee waar Valthe ligt. Maar blijkbaar kwam ik enkele keren tegen het verkeer in op de route van VGV. Al heel snel begreep ik dat een deel van de weggebruikers groepen wielrenners beschouwt als een stel idioten. Razend (want zij hadden wind mee) kwamen er groepen uit bochten gevlogen, waaierend over de hele breedte van de weg. Het leken af en toe wel een stel van die losgeslagen stieren uit Pamplona. Ik heb mijn strategie maar aangepast. Zodra ik in een van de vergezichten wielrenners zag nam ik, waar mogelijk, snel een alternatieve weg.

      Een groep had een man met een fluitje bij zich , die floot voor tegenliggers en dan schoof de boel in elkaar. Ik vond het vooral grappig en heb enige tijd zitten denken wie bij onze club de fluit zou moeten hanteren. Het zou wel weer mooi aansluiten bij de verhalen over spoorboekjes, perrons en rode trapstel treinen.

      Ik kwam 1 trapsteller tegen, geen Idee wie het was. Hij reed netjes in het wiel, hoefde niet terruggefloten…

    • #13554
      Tiemen
      Gast

      Gisteren fietste ik samen met mijn lief terug vanuit Zuidlaren noar Stad. Daarvoor kozen wij om dwars door alle polders te gaan. Het was gelukkig rustig met maar af een toe een groepje wielertoeristen, of zoals ik bepaalde personen nu wielerterroristen ga noemen. Rustig naast elkaar blijven fietsen terwijl je op een smal betonpad fietst. Zal de helm dan toch zoveel (schijn)veiligheid bieden dat deze personen denken: het kan wel! Ook groepsgedrag zal meehelpen om anders zeer bedachtzame en zachtaardige personen te zien veranderen jn grofgebekte en volledig ontaarde personen. Wellicht dat Jaap hier met zijn achtergrond een professionele visie op kan geven.

      Over het algemeen denk ik dat wij tevreden kunnen zijn over ons gedrag op de weg, hoewel daar bij tijd en wijle wel een keer een fietspomp aan te pas mag komen.

      Dat fluitje zal inderdaad wel mooi bij onze vocabulaire passen maar of deze in de werkelijkheid ook gebruikt gaat worden…..

    • #13565
      Michiel Huisman
      Deelnemer

      Dat wordt een mooie happening op de ALV: de benoeming van de hoofdfluitist voor het komende seizoen….!

    • #13568
      Geert Jan
      Deelnemer

      Om alvast in de stemming te komen,

      Het fluitketeltje

      Meneer is niet thuis en mevrouw is niet thuis,

      het keteltje staat op het kolenfornuis,

      de hele familie is uit,

      en het fluit en het fluit en het fluit: túúúút

      De pan met andijvie zegt: Foei, o, foei!

      Hou eindelijk op met dat nare geloei!

      Wees eindelijk stil asjeblief,

      je lijkt wel een locomotief.

      De deftige braadpan met lapjes en zjuu

      zegt: Goeie genade, wat krijgen we nu?

      Je kunt niet meer sudderen hier,

      ik sudder niet meer met plezier!

      Het keteltje jammert: Ik hou niet meer op!

      Het komt door m’n dop! Het komt door mijn dop!

      Ik moet fluiten, zolang als ik kook

      en ik kan het niet helpen ook!

      Meneer en mevrouw zijn nog altijd niet thuis

      en het keteltje staat op het kolenfornuis,

      het fluit en het fluit en het fluit.

      Wij houden het echt niet meer uit… Jullie?

      UIteraard van Annie M. G. Schmidt

    • #13570
      Anoniem
      Inactief

      breeduit over het fietspad blijven rijden terwijl er tegenliggers aankomen.

      Het kan natuurlijk zijn dat er een groepspsychose is waarbij het bestaan van tegenliggers ontkent wordt. In dat geval is er sprake van een as 1 stoornis volgens de DSM 5. De oplossing is doeltreffend. Geef de mensen zyprexa, liefst een flinke dosering. De psychose verdwijnt, maar vooral wordt men moe en inactief. Ze beginnen niet meer aan het fietsen, maar worden luie en vadsige tv zitters. (onder de 10mg per dag is niet genoeg)
      Waarschijnlijker is dat er sprake is van afhankelijk gedrag. Een afhankelijke persoonlijkheidsstoornis betekent dat je nergens op reageert als er niet een duidelijke leiding is. Mensen maken zich volkomen afhankelijk van leiding, hebben geen eigen beoordeling van een situatie. Als niemand zegt achter elkaar, dan blijf je naast elkaar rijden. Uitkijken hoeft niet dat doet de leider. En als er geen leider is dan is het de schuld van de tegenligger.

      Waarschuwen, signaleren, afspraken, alles is goed, maar stop nooit met het zelf beoordelen van situaties.

      een pomp gaat nog, bij een fluitje haak ik af.

    • #13572
      Eddie
      Deelnemer

      De afgelopen tijd heb ik met een aantal andere clubs meegefietst. Is weer eens wat anders. Wat meteen opvalt, als je zoals ik weer afgelopen zondag met het Trapstellers fietst, het is wat mij betreft de leukste club. Maar op de weg, i.v.m. de clubs waar ik mee gefietst heb: EEN ZOOTJE. Dus Luuk, ga eens kijken bij een andere club. Hoe gaat het daar? Fietsen, twee aan twee. Kopman rechts laat zich iets zakken, kopman links gaat naar rechts. Tweede man op links gaat naar voren ( carroussel) Hoe lang rijd je op kop? Mag je zelf weten. De een wat langer dan de ander. Maar je kunt ook aangeven dat je niet mee wilt draaien. (Een van de clubs was daarin onverbiddelijk: niet meedraaien, betekent dat je je moet laten afzakken naar de minder snelle groep. Want: te gevaarlijk als je ” boven je kunnen fietst”). Voordeel: binnen een halfuur kende ik iedereen ( je draait immers voortduren door) en er is rust. Wat zag ik afgelopen zondag: sommigen op kop, anderen niet. Dan komt er opeens iemand weer naar voren, links of rechts, dan zakt er weer een meteen helemaal naar achteren, dan fietst er middenin iemand geruime tijd alleen etc. Wat overigens bij de andere clubs (4) ook gold: een vaste route! Saai hoor ik sommigen al roepen. Zal best. Maar daar staat wel wat tegenover: een ieder kent de route, weet de gevaarlijke punten, weet waar er gesprint gaat worden (bijv. Bronneger) of kan zich desnoods laten afzakken naar de minder snelle groep. En je weet hoelang de training (of de zondag) gaat duren . De ene club heeft een vaste route (wel een heel mooie) , de andere meerdere, die van te voren op hun site gezet worden. Misschien is het “Wild-West” karakter binnen het Trapstel een plezierige kant aan het geheel, maar het kan een stuk veiliger met wat meer structuur en regels. Leuke puzzel voor de commissie veiligheid.

      • #13573
        Anoniem
        Inactief

        @Eddie, ik herken mezelf een beetje in dit verhaal. Ik ben zo’n iemand die soms van achteren naar voren gaat om op kop fietsen en daarna zich weer laat afzakken totdat ik achteraan zit. Nooit bij stilgestaan dat het eventueel gevaar/onrust kan veroorzaken. Goed dat je het benoemt, ik ga er in ieder geval op letten..

        • #13609
          Wim
          Deelnemer

          Ik ook ;-(

      • #13576
        Geert Jan
        Deelnemer

        Om de Windhappers uit stadskanaal maar eens te noemen.
        Strakke regels ( structuur ), oa vaste routes.
        Het is daar niet zaligmakend dat je je laat afzakken naar een volgende, langzamere groep.
        Daar ben je niet automatisch welkom.
        Of je bent zo stuk dat je het tempo drukt, of je bent dan weer zo hersteld dat je het tempo opschroeft.
        Resultaat, gemopper en gedoe.
        Bovendien, je bent daar dan niet altijd echt welkom. ( laat hem gelijk met ons meegaan, altijd hetzelfde met hem, vent kan niet fietsen ed, ed ), hangt dan ook weer af wie er aanschuift.
        Naaste collega ,en fietsmaat van de Vrienden van Douwe, rijdt bij de Windhappers en je begrijpt dat we het er veel over hebben.
        Ook daar veel valpartijen.

        Bovendien,

        Eigenlijk zouden we allemaal onder stukjes met een mening , ” vind ik “, moeten zeggen,
        Vind ik.

        150 fietsers en 150 meningen, en we vinden elkaar in het plezier in het fietsen en elkaar,
        Vind ik.
        Hoop ik.

      • #13577
        wim
        Gast

        Best verfrissend om eens een keer iets anders te horen dan hoe voortreffelijk en gedisciplineerd “wij” van het Trapstel toch wel niet zijn.

        • #13585
          Jan Campa
          Deelnemer

          Is het nou wel of niet?

          • Deze reactie is gewijzigd 7 jaren, 9 maanden geleden door Jan Campa.
    • #13581
      Anoniem
      Inactief

      Ik weet dat ik eigenlijk nooit meer meefiets, maar lees nog wel veel het gastenboek. Vind er ook van alles van, maar laat me maar niet te vaak horen. Nu wel eens, met een ander voorbeeld: mijn andere club, CSG. Levensgevaarlijk om het lot zo te tarten, maar eigenlijk vallen we nooit op de training, terwijl we:

      1. Geen vaste routes rijden
      2. Geen fluitjes hebben
      3. Geen wegkapiteins hebben
      3. Qua snelheid redelijk op de limiet rijden

      Dit om aan te geven dat dit alles niet heilig is. Wat bij ons wel goed werkt is:

      1. Indelen in niet te grote niveau-groepen
      2. Een scheldkannonade als je een rare manoeuvre uithaalt op de fiets (met welgemeende excuses achteraf).
      3. Regelmatig trainen op fietsbeheersing, bochtentechniek, etc.

      Dit laatste is denk ik nog wel het belangrijkste punt, bij Het Trapstel is daar nog ontzettend veel winst te boeken. Maar omdat het een toerclub is, is dit natuurlijk lastig vorm te geven, snap ik.

      Nou, tot zover mijn wijsneuzerige stukje!

    • #13582
      Anoniem
      Inactief

      Ik kan me in beide kanten van het verhaal wel vinden. Trapstel doet het een stuk beter dan veel anderen, vooral recreanten, ‘willekeurige’ groepen tijdens toertochten en vast ook een aardige hoeveelheid wel georganiseerde clubs. Net zo goed zijn er tal van clubs die nog veiliger, al dan niet middels meer structuur dmv. regels en vaste routes, of juist door beter op elkaar ingespeeld, meer ervaring en ontspannen reageren beide onverwachtte situaties, te zijn. Ik denk echter dat we de tijd van ‘het Trapstel’ in dit soort zaken over 1 kam te scheren al lang gepasseerd is. De club is inmiddels zo groot en de niveauverschillen zijn groot genoeg dat exact hetzelfde fietsgedrag in een light groep heel veilig lijkt, waar het in een heavy groep tot gevaarlijke situaties kan leiden – en andersom. Fietsbeheersing is een heel aangenaam iets, maar goed op elkaar iingespeeld zijn veel meer. Als je van je mede rijders een beetje weet wat je kunt verwachten, zelfs als dat mogelijk ‘ongewenst’ gedrag is, als je dit weet, alert bent, en hier rekening mee houdt en gewoon ontspannen en bij voorkeur instinctief kunt reageren op de onverwachtte situaties voorkomt dat veel problemen. Kijk naar de profs, als je hun pelotongedrag ziet, het reageren op de vreemdste slingeringen in een massa-sprint, hoe vloeiend dat doorgaans netjes in de hele groep doorwerkt, dat is aanvoelen en instinctief reageren. De stress moet niet in je lichaam zitten of komen. Als je enige stress hebt op de weg, oefen fietsbeheersing en vindt de rust op de fiets weer voor je met grotere of snellere groepen mee gaat. En ja, zelf heb ik ook nog vaker dan me lief is een voorzichtigheid door angst/stress op de fiets waardoor ik gaten laat vallen na een bocht en uit veiligheid soms wat minder strak op iemands wiel ergens langs knal, ook ik heb nog zat verbeterpunten, I know ;).

      Vind ik he, vind ik ;).

      • #13616
        Martijn
        Deelnemer

        Om nog even te reageren op het bericht van Berend, en dan vooral op zijn punt 3. Regelmatig trainen op fietsbeheersing, bochtentechniek, etc.

        Dit is ook nog mogelijk, want iedereen die wil kan hierin training krijgen van Jaap. Hij doet dit nu 3 jaren achtereen van april tot aan de grote vakantie. Ik heb al aardig wat fietsers gezien die heel veel aan de adviezen van Jaap hebben gehad. Zeer aan te raden voor iedereen.

    • #13587
      Jan Campa
      Deelnemer

      Helemaal mee eens dat in verschillende groepen een verschillend patroon gevold moet worden voor veiligheid. Bij hoge snelheid bijvoorbeeld, wil je graag weten hoe de route loopt, want het heeft nogal wat invloed op bochten inschatten ed. In een langzamere groep is dit ook vervelend, maar heeft dit meestal minder gevolgen. Ook is bij hogere snelheid een andere inschatting van gevaren nodig, want het moge duidelijk zijn dat tegenliggers sneller op je af komen, om maar wat voorbeelden te noemen.

      Voor mij is vertrouwen en rust binnen de groep het belangrijkste. Volgens mij voor wel meer mensen, want ik heb regelmatig meegemaakt dat sommigen zich uit een carrousel lieten zakken en zelf er achteraan gingen fietsen. Weinig vertrouwen in bepaalde mensen en dan maar op veilig spelen. Wat ik zelf bedacht is dat er meer mensen moeten worden aangesproken op hun, misschien onbewuste, gedrag. Wie weet helpt het ook om dat van tevoren uit te spreken dat je mensen aan gaat spreken, om zo de drempel lager te maken als het nodig is. Zelf vind ik het lastig om mensen aan te spreken, eerst omdat ik vrij nieuw was in de groep. Inmiddels ben ik wat meer op mijn gemak, dus pas maar op als je met mij fietst! 😛

      Zelf sta ik in ieder geval open voor kritiek. Ook al zit ik al vele jaren op de fiets, er is altijd weer wat bij te leren of tijd om weer even scherp te worden.

    • #13602
      Anoniem
      Inactief

      Snap het bericht van Eddie wel,maar niet dat ie het benoemd onder Luuk???Carrousel draaien ?kop overnemen??Word dat gedaan in de light groep???of heb ik het totaal verkeerd begrepen?

    • #13620
      Eddie
      Deelnemer

      Jean-Paul, het ging mij om twee passages in het stuk van Luuk (zie bovenstaand):

      ” Natuurlijk weet ik dat veiligheid in Trapstel een groot goed is maar we doen het echt goed binnen onze club .Zeker als ik zie wat ik vandaag ben tegen ben gekomen” .

      En..

      ” We moeten maar niet teveel zeuren over veiligheid want wat ik vandaag gezien geef ik een groot compliment aan alle Trapstellers wat betreft veiligheid en gedrag op de weg”.

      Ik vond die veer veel te groot. Die paste nergens meer in.

      Want het lijkt mij dat we vooral WEL moeten zeuren over veiligheid. Gelukkig vindt de club dat ook. Want in al haar wijsheid heeft ze besloten daar een commissie voor in het leven te roepen. Dat andere clubs ook niet altijd veilig fietsen geloof ik graag (zie ook de bijdrage van Geert Jan). Wat ik ook in mijn bijdrage wilde zeggen, is dat het fietsen, zoals ik dat beschreef (en een aantal keren mocht meemaken in een vaste route en een vast patroon van rouleren), voordelen biedt. Voordelen voor wat betreft veiligheid en zeker ook sociaal gezien. Voorwaarde is wel dat de groep een min of meer gelijkwaardig niveau heeft, daar iedereen (in beginsel) meedraait. In onze Trapstel terminologie: ligt, medium en heavy.

      Aan de commissie om met een wijs voorstel te komen. Een voorstel dat ook zeker de door Berend (e.a.) genoemde elementen moet bevatten.

    • #13621
      Sander
      Gast

      Juist de input van de leden is voor de commissie belangrijk, uiteindelijk is het voor hen bedoeld. Praten over veiligheid is al een stap in de goede richting maar laten we ervoor waken om niet van elk topic een veiligheids discussie te maken.

Weergave van 14 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar overzicht