bg

Gastenboek

Vorige onderwerp Volgende onderwerp
Weergave van 16 reactie threads

Voor of tegen?

  • Auteur
    Berichten
    • #14908
      Herman van Mal
      Deelnemer

      Tja, het gebeurt ons Trapstellers niet zo vaak, maar zo nu en dan komt er letterlijk iemand op ons pad waar wij, naar vanochtend blijkt, totaal verschillend over denken. “Voor of tegen?”, dat was de vraag. Wat gebeurde er precies….
      Wij naderden iemand die zich aan de rechterkant van de weg begeeft (voor), maar diegene beweegt zich in onze richting (tegen). Voor of tegen?
      De een zegt, alles aan de linkerkant van de weg is tegen en alles aan de rechterkant van de weg is voor. Zo weet ik precies of ik naar rechts of naar links moet uitwijken.
      De ander zegt, zodra zich iets of een persoon in onzer richting begeeft, links of rechts van de weg maakt niet uit, dan is dat tegen.

      Zo is er voor de ‘commissie veiligheid’ nog een punt van aandacht bijgekomen!

    • #14909
      Anoniem
      Inactief

      Je geeft de aanwijzing om duidelijk te maken dat er uitgeweken moet worden naar een bepaalde kant.
      Links is tegen, Rrechts is voor. Waarheen de persoon zich beweegt, is voor ons totaal irrelevante informatie.

      • #14915
        Jan Campa
        Deelnemer

        Ik ben het eens met het eerste deel, het gaat om dat je weet wat de groep gaat doen. Uitwijken naar links of inschuiven naar rechts. Alleen vind ik het zeker relevant in welke richting de andere weggebruiker zich begeeft. Een auto, racefietser/brommer of wandelaar dient zich namelijk met een andere snelheid aan dan een wandelaar die van je weg loopt.Je merkt dan soms wel dat het soms te lang duurt en iemand toch gaat kijken wat er nou gaat gebeuren.

        Net zo relevant vind ik het om te vermelden wat er voor of tegen komt. Een auto vereist een andere aanpassing dan een enkele fietser/wandelaar. Zo zijn er vast nog meer dingen te noemen.

    • #14910
      Anoniem
      Inactief

      Nog een puntje. Als er een tegen// of achterligger is, dan is het belangrijk dat de voorrste versnelt zodat de mensen er achter meer ruimte krijgen om in te voegen. Nu houdt vaak degene op kop de benen stil. Dat s gevaarlijk.

    • #14913
      Sander
      Gast

      Eens met Erik, op beide punten. Ook is belangrijk dat de informatie de achterhoede bereikt. Signalen (verbaal en non verbaal) dienen dus doorgegeven te worden.

    • #14920
      Luuk
      Deelnemer

      Sluit me bij ERic aan en zoals Sander goed doorgeven dat er ” gevaar dreigt of aankomt” als we dat allemaal consequent doen hebben we geen commissie veiligheid nodig.

    • #14921
      Luuk
      Deelnemer

      En gezond verstand natuurlijk want 35 km op smal fietspad doe je niet. Zoals ooit geschreven is als je het spel van Gerben Karstens niet kunt spelen doe het dan niet.

    • #14937

      Erik’s keek op de zeek is conform de NTFU-richtlijnen. Ik vind het persoonlijk ook prettig: je weet naar welke kant je moet kijken of uit moet wijken .

    • #14952
      Jan willem
      Gast

      Dus
      voor= bewegend obstakel voor de groep aan de rechterkant
      Tegen = bewegend obstakel voor groep aan de linkerkant

      Snelheid fietspad is gelimiteerd tot 45km/uur 😉

    • #14953
      Jan van Wolferen
      Gast

      Goed samengevat Jan willem, maar een stilstaande auto oid kan ook voor zijn. Je wilt er iig omheen!

    • #14957
      Egbert
      Gast

      Hoe zit het met wind tegen?? daar ben ik altijd voor !! 🙂

    • #14964
      Ekko Smith
      Deelnemer

      Zolang die tegenwind waait…komt ie uit het westen als je noord rijdt, het oosten als je zuid rijdt , het noorden als je oost rijdt en het zuiden als je west rijdt. Als ie stilstaat die wind ben ik voor en kom ik van rechts, oost als jij noord rijdt en ik van noord, noordoost als jij noord rijdt, dan ben jij voor mij weer voor…en kom je uit zuid, zuidwest. Gzamenlijk rijden we dan veilig met een verschil van 70 per uur op elkaar af.
      Duidelijk toch en logisch einde veiligheidscommissie.???

    • #14965
      Frits
      Deelnemer

      Lang, heel lang geleden werd hiervoor opgesloten.

    • #14966
      Frits
      Deelnemer

      Tussen werd en hiervoor moet nog “je” staan. ( klein scherm op telefoon)

    • #14978
      Anoniem
      Inactief

      Hier in het Houtense Houten roepen ze ‘midden’ ipv ‘voor’. Als ze al wat roepen, want hier achterin de groep rijden is soms net Russische roulette. Desondanks hier nog niks van collectieve valpartijen gehoord. Maar ik blijf gewoon ‘voor’ roepen.

    • #14984
      Geert Jan
      Deelnemer

      Volgens mij wordt hier ” hout ” gesneden.
      Het gaat er in eerste instantie om dat de mensen op kop om aandacht vragen, de zaak alarmeren.
      In een niet te grote groep is er dan tijd en ruimte genoeg om informatie door te geven en er naar te handelen
      Waar en met wie fiets je op dat moment..Bij “” ongelukken “‘ is het vaak een stapeling van dingen die gelijktijdig misgingen .
      Het gaat gelukkig meestal wel goed tot die ene keer dat het mis gaat, en dat zal ook altijd wel zo blijven, denk ik.

    • #15004
      Anoniem
      Inactief

      Persoonlijk vind ik voor de helderheid ‘voor’ = obstakel rechts van de weg en ’tegen’ = obstakel links van de weg, en daarmee dus inderdaad de te verwachtten uitwijk-richting van de groep het duidelijkst. Dat er vervolgens eventueel een extra stuk informatie gegeven wordt, zeker of het een auto betreft wat bij tegen tov. een enkele fietser nogal uitmaakt is handig, maar draagt doorgaans niet door tot achterin de groep. Tegen roepen bij een rechts van de weg tegemoet komende wandelaar activeert bij mij nogal wat haarzakjes op mijn rug ;).

    • #15014
      Ekko Smith
      Deelnemer

      De termen moeten geen uitleg nodig hebben.
      VOOR en TEGEN zijn in onze club zulke termen.
      Dus geen verdere uitleg hier aan geven.
      Nieuwe leden en gelegenheids mederijders van tevoren wel inlichten!

      • #15025
        Anoniem
        Inactief

        Eensch. De roep zelf moet duidelijk maken wat de groep gaat doen, of je als rijder nou wel of niet ook naar voren kunt kijken wat er aan komt. Er mag dus nooit twijfel zijn wat er bedoeld wordt en altijd duidelijk zijn wat de groep eventueel zal doen als er uitgeweken wordt.

Weergave van 16 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar overzicht